"شحن الأطفال عن طريق البريد"

A+ A-

 حكاية النهاردة هي "شحن الأطفال عن طريق البريد" يلا نعرف الحكاية:



في سنة 1913 عمل البريد الأمريكي قرار بتشغيل خدمة طرد البريد وسمح للناس في الولايات المتحدة الأمريكية أنهم يبعتوا حاجات في البريد في حدود وزن 4 كيلو او اكثر مقابل ثمن رخيص جدا، ومن ساعه ما الخدمة بدأت كل الأمريكيين بيبعتوا حاجات غريبة جدا زي بيض وفراخ وأسمنت وحديد.


ومش بس كدا كانوا بيبعتوا أولادهم في البريد عشان يزوروا أهلهم من مكان لمكان، ولاية "أوهايو" كانت أول ولاية تبعت أولادها في البريد، وفي ولاية كان فيها زوجين يبعتوا ابنهم عشان يزور جدته في البريد كان وزنه في الوقت دا 11 كيلو مقابل 15 سنت كان السعر في الوقت دا يساوي طوابع بريدية وكانوا بيدفعوا 50 دولار تأمين على الطفل، ودية كانت أول عملية تنجح ومن هنا بدأت عمليات كثير وناس كتير اتجهوا للبريد عشان في الوقت كان البريد أمن حاجة لشحن الأطفال لزيارة أهلهم في مناطق بعيدة.



 وفي سنة 1914 في يوم 19 شهر فبراير في ولاية إيداهو راحت عائلة للبريد عشان يبعتوا بنتهم "ماي بييرستورف" وكان عندها 6 سنين كانت رايحه تزور جدتها وكان مشوار دا على بعد 73 متر وكان مقابل طوابع بريدية سعرها 53 سنت وكانوا بيلزقوا على أيد البنت الطوابع. 

وفي الوقت دا ساعي البريد بعتها في القطر عشان توصل بسرعة.

و حصلت المفاجئه:

 وهي خبر موت البنت "ماي بييرستورف" ومن ساعتها مشرف البريد الأمريكي منع شحن الأطفال في البريد تماما وفي سنة 1914 اتحولت حكاية "ماي بييرستورف" لقصة أطفال.



- ازبكية دوت كوم نجلب لك كل ما هو قيم تابعنا لكل جديد https://www.azpkia.com

https://facebook.com/azpkia https://www.instagram.com/azpkiaa https://www.tiktok.com/@azpkia

https://www.youtube.com/@azpkia


صورة وحكاية، 3122283599190367739
الصفحة الرئيسية item

محتوي قد يفيدك

اضغط هنا للقراءه مشاهدة المزيد مشاهدة الكل قال : مقالات مشابهه التعليقات الافتراضية القائمة